Csárdáskirálynő - ahogy külföldön látják

Színház és szabadság - a X. Színházi Olimpia Magyarországon

2022-05-07

Az együttgondolkodás és a párbeszéd fontosságát hangsúlyozta Vidnyánszky Attila azon a sajtótájékoztatón, ahol a szervezők és a magyar partnerszínházak képviselői számoltak be a MITEM idei szakmai programjairól, terveiről. "A könnyű út az lenne, ha bezárkóznánk, ha csak azokra figyelnénk, akikkel egyetértünk. A MITEM példája is mutatja, hogy lehetséges szabadon ütköztetni a különböző véleményeket." - fogalmazott a Nemzeti Színház vezérigazgatója, aki szerint éppen a mostani háborús helyzet erősíthet meg minket abban, hogy nem szabad "bezárni", mennyire fontos a nyitottság.

A világ legkülönbözőbb társulatainak részvételével zajló 2023-as X. Színházi Olimpia programjai a Nemzeti Színház koordinálásával valósulnak meg Magyarországon. A programsorozatba bekapcsolódó Budapesti Operettszínház főigazgatója, Kiss-B. Atilla részletesen beszélt a teátrum tervéről, amelynek értelmében a legemblematikusabb magyar operett, a Csárdáskirálynő minél több külföldi produkcióját meghívják Budapestre a találkozóra.

Csárdáskirálynő (Fotó: Gordon Eszter)

"Nem tudok zenét szerezni akkor, mikor... a frontokon egymást öli a világ." - idézte Kálmán Imre 1914-es gondolatait a főigazgató, majd folytatta: "Abba is hagyta a Csárdáskirálynő komponálását. Elvonult csaknem egy évre. Később hallgatott Lehár Ferenc tanácsára, aki arra biztatta, fejezze be a remekművet. Meg is tette, és egy év szünet után megírta nem csak saját életműve, hanem talán az operettirodalom legsikeresebb operettjét, a Csárdáskirálynőt. Az Operettszínház 2019-ben a Margitszigeten, majd ősszel a színházban is bemutatta Vidnyánszky Attila rendezésében az eredeti Csárdáskirálynőt. Monumentális produkció jött létre. Azóta a korlátozások mellett és ellenére 45 ezren látták ezt az előadást. Töretlen a siker."

Az előadás díszletét Cziegler Balázs álmodta meg. A díszletről Kivételes vizuális dimenzió címmel írt kimerítő elemzést Oláh Zsolt a Magyar Iparművészet folyóiratban. A jelmezeket Berzsenyi Krisztina jegyzi, a produkció koreográfusa a Kossuth-díjas Bozsik Yvette, karmestere pedig a Liszt Ferenc-díjas Pfeiffer Gyula, az Operettszínház főzeneigazgatója. Vidnyánszky Attila a közönség és a szakma megítélése szerint is egy nagy formátumú összművészeti előadást hozott létre.

Csárdáskirálynő (Fotó: Gordon Eszter)

Kiss-B. Atilla a sajtótájékoztatón kiemelte: "Egy bizonyos elmélet szerint az ember, ha nem emberi társadalomban élne, nem lenne énképe. Én az embertársaim tükréből méretkezem. Abból állítom össze az énképemet, amit ők visszatükröznek. Ennek a gondolatnak a mentén vállalkozunk arra, hogy megmérettessünk műfaji rokonszínházaink tükrében. Vendégül hívunk Csárdáskirálynő-produkciókat Európából. Az a hivatása az Olimpiának, hogy a békét hirdesse, a békés egymásra figyelést. Lássák mások is, hogyan értelmezzük mi a Csárdáskirálynőt, és mi - művészek és nézők - is megnézhessük, hogyan mutatják be Európa más országai ezt a csodálatos művet."

Kiss-B. Atilla (Fotó: Art&Lens Photography)

A Budapesti Operettszínház tehát egy mini Csárdáskirálynő-fesztivállal vesz részt a Színházi Olimpián, vendégül látva külföldi Csárdáskirálynő produkciókat, ezzel mintegy megmérettetve magát a meghívott társulatok tükrében, ugyanakkor betekintést nyújt nézőinek az európai operettjátszás aktualitásaiba anélkül, hogy el kellene hagyniuk Budapestet.

További részletek: https://mitem.hu/aktualis/2022/05/mitem-kronika-14-nap-1-resz-tersegek-es-mufajok-parbeszede

Olvasta már?

A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X